مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» ۱۴ تکنیک‌ جادویی واقعی برای افزایش اعتماد به نفس

آیا شما جز افرادی هستید که زمان رویارویی با مشکلات کوچک و بزرگ احساس تنهایی می‌کنند؟ همیشه تصور می‌کنید که خودتان نمی‌توانید از پس مشکلات‌ بربیایید و سریعاً از اطرافیان کمک می‌گیرید؟ یا در گروه مقابل جا دارید؟ خودتان به داد خود می‌رسید مگر اینکه موضوع مهمی باشد و نتوانید به تنهایی آن را پشت سر‌ بگذارید؟ اگر جز گروه دوم هستید به شما تبریک می‌گوییم. حتی در صورتیکه مانند گروه اول عمل می‌کنید، نیازی نیست که نگران باشید. ما می‌دانیم دلیل رفتار شما چیست. اینکه شما برای کوچک‌ترین مشکلات هم دست به دامن اطرافیان می‌شوید، از کمبود اعتماد به نفس نشأت می‌گیرد. همین امر موجب عدم موفقیت شما در مراحل مهم زندگی می‌شود و شما را عقب می‌اندازد. دیگر وقتش رسیده که بدانید هیچ کس غیر از خودتان، ناجی شما نخواهد بود. در ادامه این مقاله می‌خوانید که چگونه با استفاده از چند تکنیک ساده اما کاربردی، قدمی مثبت در جهت افزایش اعتماد به نفس خود بردارید و مسیر موفقیت و خودباوری را به سادگی طی کنید.

چرا باید به فکر افزایش اعتماد به نفس خود باشید؟

با توجه به گفته‌های بالا اگر جز گروه اول هستید، باید بدانید که هیچ جای نگرانی‌ای نیست. اینکه گاهی اوقات از دیگران کمک بخواهید بسیار خوب است اما اگر این عمل تبدیل به یک عادت شود به مرور توانایی‌های‌تان کاهش پیدا می‌کند و تبدیل به فردی منفعل می‌شوید. اولین چیزی که باید به آن ایمان بیاورید، توانایی‌های بی‌نظیر خودتان است. مهم نیست که در گذشته چه اتفاقاتی افتاده و تا چه میزان شما را از اهداف‌تان دور کرده است. تنها چیزی که اهمیت دارد این است که اگر می‌خواهید اعتماد به نفس خود را افزایش داده و به کمک آن به اهداف‌تان برسید باید توانایی‌های خود را کاملاً بشناسید. این شناخت به شما کمک می‌کند که در مورد خودتان واقع‌بین باشید و بتوانید توانایی‌های‌تان را در مسیر درستی هدایت کرده و آنها را تقویت کنید. با ما همراه باشید تا به شما بگوییم برای رهاشدن از بند خودکم‌بینی، چه ترفندهایی را به کار ببرید.

تکنیک‌های جادویی کدام‌ها است؟

برای افزایش اعتماد به نفس لازم است راهکارهای زیر را با دقت مطالعه کرده و انجام دهید. از همین امروز آنها را تمرین کنید. این رفتارها به مرور در شما نهادینه می‌شود و در نهایت رشد ریشه‌های اعتماد به نفس را در وجود خود احساس می‌کنید.

۱- اطرافیان خود را بشناسید:

اکنون زمان آن رسیده که دایره خصوصی خود از جمله دوستان و خانواده را به طور واقعی ارزیابی کنید. با وجود اینکه کار سختی است اما زمان آن رسیده از افرادی که شما را باور ندارند و اعتماد به نفس شما را از بین می‌برند، دور شوید. سعی کنید با دوستانی که شما را باور دارند معاشرت‌تان را بیشتر کنید و زمان خود را صرف حضور در جمع‌های خانوادگی کنید.

۲-مثبت باشید و به شکست فکر نکنید:

حتی اگر وجود اعتماد به نفس را در خود احساس نمی‌کنید، باز هم خوش‌بین باشید. در تعاملات خود با دیگران، شور و شوق بیشتری به خرج دهید و با تداوم این کار، از ارتباطات خود لذت ببرید. به جای تمرکز بروی مشکلات زندگی بر روی راه‌حل‌ها و ایجاد تغییرات مثبت تمرکز کنید. هرگز تسلیم نشوید و به شکست فکر نکنید. برای هر چیزی راه‌حلی وجود دارد. برنامه‌های کاری جدید خود را مرور کرده و طبق آن پیش بروید. موفقیتی که از کنار زدن مشکلات بسیار حاصل شود، اعتماد به نفس شما را به شدت تقویت می‌کند. اعتماد به نفس پایین، اغلب از افکار منفی درون ذهن ناشی می‌شود. اگر شما به طور مداوم به خودتان می‌گویید که من به اندازه کافی خوب نیستم، به اندازه کافی جذاب نیستم، به اندازه کافی باهوش نیستم و یا ورزشکار خوبی نیستم کم‌کم به همان چیزی که در ذهن خود زمزمه می‌کنید تبدیل خواهید شد و این اصلاً خوب نیست. دفعه بعد که ذهن‌تان درگیر این مسائل شد، بلافاصله حالت مثبت (معکوس) آن را تصور کرده و تا زمانی که اعتماد به نفس شما رشد کند این ذهنیت را حفظ کنید.

۳- زبان بدن خود را تغییر دهید:

شما باید اهمیت لبخند زدن، حالت ایستادن، تماس چشمی و نحوه سخن گفتن خود را درک کنید. بالا نگه‌داشتن شانه‌ها که کاری کاملاً ساده است، این حس را به دیگران می‌دهد که شما فردی هستید که از خود مطمئن است. لبخند زدن نه‌تنها احساس بهتری به شما می‌دهد بلکه باعث می‌شود تا دیگران احساس راحتی بیشتری در کنار شما داشته باشند. به چشم‌های شخصی که در حال صحبت با او هستید نگاه کنید. تماس چشمی، اعتماد به نفس را نشان می‌دهد. در آخر، به آرامی صحبت کنید چون تحقیقات ثابت کرده است که کسانی که به آرامی و واضح صحبت می‌کنند، اعتماد به نفس بیشتری دارند. همچنین مزیت دیگر این موضوع، درک بهتر سخنان شما از جانب دیگران است.

۴- به ظاهر خود توجه کنید:

به مدل مو و تمیزی خود توجه زیادی نشان دهید و لباس‌های ساده و زیبا بپوشید. این امر باعث می‌شود که شما در مورد خودتان احساس خوبی داشته باشید. علاوه بر این، دیگران نیز شما را به عنوان فردی موفق و با اعتماد به نفس خواهند شناخت.

۵- شکست را قبول نکنید و صداهای منفی درون سرتان را دور بریزید:

اینکه شما فردی را در کنار خود داشته باشید که شما را بستاید و دوست‌تان داشته باشد، بر دیگر جنبه‌های زندگی شما تأثیر مثبت خواهد گذاشت. ازدواج و تشکیل خانواده اگر با معیار‌های عقلانی صورت بگیرد، می‌تواند زندگیِ شما را به سوی بهترین‌ها سوق دهد. پس به جای روابطی که تنها به شما آسیب می‌رسانند به فکر ایجاد یک رابطه درست و عاشقانه باشید که حرمت‌های انسانی شما در آن حفظ شود و حال‌تان را خوب کند.

 

۶- ورزش کنید:

ورزش کردن علاوه بر اینکه سلامتی شما را تضمین می‌کند، باعث افزایش رضایت‌مندی شما نسبت به خود‌تان می‌شود. داشتن اندامی متناسب، نقشی اساسی در داشتن اعتماد به نفس دارد و نمی‌توانید منکر آن باشید. همینکه یک ساعت خاص را در روزهای معین به ورزش کردن اختصاص دهید به زندگی شما نظم می‌دهد. این نظم کم‌کم وارد قسمت‌های دیگر زندگی شما خواهد شد و با تسریع روند انجام کارها، اعتماد به نفس شما را تقویت خواهد کرد.

۷- همیشه آماده باشید:

برای یادگیری هر چیزی که باید در مورد رشته، شغل و توانایی‌های‌تان بدانید (به ترتیب نوبت در لیست اهدافتان) اقدام کنید. اگر شما آمادگی روبرو شدن با مشکلات‌تان را داشته باشید و  دانش آن را کسب کرده باشید، دچار مشکلات جدی نخواهید شد و آسیبی به اعتمادبه نفس‌تان وارد نمی‌شود.

۸- بیشتر سفر کنید:

فراموش نکنید که پول بازمی‌گردد اما زمان هرگز باز‌نخواهد گشت. سفر کردن با ساده‌ترین امکانات را آغاز کنید و مطمئن باشید که این کار در افزایش اعتماد به نفس شما بی‌تأثیر نخواهد بود. آشنایی با فرهنگ‌های مختلف و معاشرت با افراد گوناگون به شما حس خوبی می‌دهد. همچنین حضور در طبیعت، انرژی‌های منفی را از شما دور می‌کند و باعث می‌شود ارتباط‌تان را با  خود واقعی‌تان حفظ کنید.

۹- یک لیست مهم و کاربردی تهیه کنید:

زندگی پر از چالش است و زمان‌هایی وجود دارند که حفظ اعتماد به نفس برای ما مشکل است. اکنون بنشینید و فهرستی از همه چیزهایی که در زندگی‌تان وجود دارند که برای آنها شکرگزارید را یادداشت کنید. همچنین لیست دیگری از چیزهایی را که به انجام دادن آنها افتخار می‌کنید، بنویسید. هنگامی که لیست شما کامل شد، آن را در جایی قرار دهید که هر روز بتوانید آن را ببینید. این لیست به شما یادآوری می‌کند که چه ویزگی‌های خوبی دارید. هرگاه احساس کردید که به اندازه کافی خوب نیستید، به آن لیست نگاهی بیاندازید و مجدداً از خودتان الهام بگیرید.

۱۰- شغل مورد علاقه خود را بیابید:

هیچ حسی بدتر از این نیست که در زمینه‌ای که به آن علاقه ندارید، مشغول به کار شوید. اگر در حال حاضر از شغل خودناراضی هستید و هر روز با عذاب به محل کار‌تان می‌روید، هیچ وقت دیر نیست. به دنبال کاری بروید که برای انجام دادن آن اشتیاق داشته باشید. این موضوع باعث می‌شود خلاقیت شما افزایش پیدا کند و روز‌به‌روز در فعالیت‌های خود موفق‌تر باشید. همین موفقیت در افزایش اعتماد به نفس شما نقشی موثر دارد و متوجه می‌شوید که توانمند‌تر از آن چیزی هستید که تصور می‌کردید.

۱۱- برای خود، هدف تعیین کنید:

چند هدف را برای خود تعیین و مراحل دستیابی به آنها را نیز مشخص کنید. یادتان باشد که این اهداف نباید حتماً اهدافی بزرگ باشند. همیشه این ضرب‌المثل را در ذهن خود داشته باشید که:«سنگ بزرگ، نشانه نزدن است ». این اهداف می‌توانند چیزهایی کوچک مانند پخت کیک و یا برنامه‌ریزی برای گذارندن یک شب با دوستان‌ باشند. فقط کافیست تعدادی از آنها را انجام دهید تا بتوانید موارد انجام داده شده را در لیست برنامه‌های خود تیک بزنید. تیک زدن این لیست باعث افزایش اعتماد به نفس شما با توجه به توانایی‌های‌تان شده و به شما در انجام کارهای‌تان کمک می‌کند.

۱۲- مشوق خود باشید:

انتظار نداشته باشید که دیگران شما را تشویق کنند. تنها خودتان هستید که از اهمیت کارتان و تلاش‌هایی که برای به نتیجه رساندن آنها کرده‌اید، خبر دارید. خودتان را دوست داشته باشید، بهترین دوست خود باشید و همواره خودتان را تشویق کنید.

۱۳- به دنبال علایق‌تان بروید:

هر کس دارای نقاط قوت و استعداد‌های مخصوص به خود است. تشخیص و تقویتِ کاری که شما در انجام دادن آن خوب هستید به شما کمک خواهد کرد تا اعتماد به نفس خود را افزایش دهید. سعی کنید یک سرگرمی‌ برای خود پیدا کنید که برای انجام آن پر هیجان و بی‌تاب هستید. این موضوع می‌تواند عکاسی، ورزش، بافندگی و یا هر چیز دیگری باشد. هنگامی که شما به اشتیاق خود نسبت به چیزی پی ببرید، خود را متعهد به انجام دادن آن می‌‌دانید. همچنین می‌توانید بسیار سریع در آن به مهارت دست پیدا کنید.

۱۴- موفقیت‌های کوچک را جشن بگیرید:

اگر شما صبح زود و به موقع بیدار شده‌اید، آن را به عنوان یک نمونه کوچک موفقیت در نظر بگیرید و از خود به خاطر انجام آن قدردانی کنید. جشن گرفتن موفقیت‌های کوچک، یک راه عالی برای ایجاد اعتماد به نفس و پیدا کردن احساس بهتر نسبت به خودتان است.

مزایای داشتن اعتماد به نفس چیست؟

خوب است بدانید که اعتماد به نفس، یک ابزار است که می‌تواند به شما در مدیریت ترس‌های‌تان کمک کند. همچنین باعث می‌شود تا با اطمینان بیشتری با چالش‌های زندگی مواجه شوید و نگرش مثبت خود را حفظ کنید. اعتماد به نفس معمولاً ارتباط زیادی با تجربیات شما در گذشته دارد و هنگامی که شما به مجموعه‌ای از موفقیت‌ها دست پیدا کنید، افزایش می‌یابد.

از میان مزایای بی‌شمار داشتن اعتماد به نفس، ما به ذکر چند مورد بسنده می‌کنیم تا مطمئن شوید که تمرین‌های بالا چه احساسات مثبتی را در شما زنده می‌کند.

  • احساس آرامش درونی و جلب احترام اطرافیان

اعتماد به نفس به این معنی است که حتی اگر چیزهایی را در مورد خود دوست نداشتید، کلیت خود را دوست داشته باشید. زمانی که شما اعتماد به نفس داشته باشید از زندگی راضی هستید و به دستاوردهای‌تان احترام می‌گذارید. همین امر باعث می‌شود دیگران نیز برای کارهای شما ارزش قائل شوند.

 

  • حفظ تعادل میان نقاط قوت و ضعف‌

اعتماد به نفس، داشتن احساسات مثبت واقعی در مورد خودتان حتی با وجود داشتن اشتباهات و نقاط ضعف است. به مرور این تعادل و درک درست در وجود شما شکل می‌گیرد. افراد دارای اعتماد به نفس اشتباهات خود را می‌پذیرند و با آن کنار می‌آیند. هیچ کس کامل نیست و این موضوع بدیهی است.  فراموش نکنید که کمال‌گرائی و انتظار بیش از حد از خود می‌تواند به اعتماد به نفس شما آسیب برساند.

 

  • تجربه کردن لحظاتی شاد

افراد با اعتماد به نفس از طرف دیگران تحسین می‌شوند و حس اعتماد به نفس خود را به دیگران القا می‌کنند. آنها با ترس‌های خود روبرو شده و خطرات را به جان می‌خرند. برای آنها مهم نیست که چه موانعی سر راهشان قرار می‌گیرد چون هر چه که باشد توانایی گذر از آن موانع را در خود می‌بینند.

سخن آخر

کمبود اعتماد به نفس، چیزی نیست که مجبور باشیم با آن کنار بیاییم. می توان اعتماد به نفس را آموخت و در آن به مهارت رسید. هنگامی که شما مهارت آن را به دست بیاورید همه چیز در زندگی شما تغییرکرده و بهتر خواهد شد. فراموش نکنید که داشتن هدف و ثابت قدم بودن می‌تواند شما را به خواسته‌های‌تان نزدیک‌تر کند. پس از همین امروز شروع کرده و برای افزایش اعتماد به نفس‌ که می‌تواند راه گشای موفقیت‌های‌ بیشتر باشد، تمرین و تلاش کنید.

اعتماد به نفس از سه توانایی‌ که هر انسانی از آن بهره‌مند است، به وجود می‌آید:

  • توانایی داشتن تفکر مثبت در مورد قابلیت‌ها و استعدادهای خود و حفظ این نگرش
  • توانایی اطمینان داشتن به ارزشمندی و مفید بودن (صرف نظر از این که ممکن است دیگران با شما در این موضوع،توافق نداشته باشند)
  • توانایی حل مشکلات با تصمیم‌گیری‌ها و رفتار‌های عقلانی

در واقع برخورداری، حفظ و تقویت این سه توانایی، به معنای داشتن اعتماد به نفس است.

بنابراین، اگر می‌خواهید اعتماد به نفس بالایی داشته باشید، ابتدا باید در درون خود به دنبال این توانایی‌ها بگردید سپس با تقویت این توانایی‌ها، اعتماد به نفس خود را افزایش دهید.

http://masirezehn.ir/magical-technique-to-increase-self-esteem/

تگ ها :   اعتماد به نفس
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده