مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» 6 تمرین عملی از ویژگی های افراد کاریزماتیک

اگر هنوز نمیدانی ویژگی های افراد کاریزماتیک چیست این مقاله را تا انتها بخوان

اجازه بدهید ویژگی های افراد کاریزماتیک را ساده و بدون پیچیدگی بگویم،کاریزما یعنی به روش های خاص تحت تاثیر قراردادن فرد یا افرادی که کنار ما هستند. به بیان ساده تر یعنی به واسطه رفتارمان طوری با اشخاص رفتار کنیم که آنها تصور کنند سالهاست ما را می شناسند و از این ویژگی رفتاری، بتوانیم خواسته خود را شفاف بیان کنیم و دیگران را تشویق کنیم که طبق خواسته ما رفتار کنند.

به اشخاصی که از توانایی بالا برخوردار هستند، افراد کاریزماتیک می گوییم.

باید ذاتی کاریزماتیک باشیم یا یک مهارت آموختنی است؟

برخی از منابع می گویند که ویژگی های افراد کاریزماتیک به صورت ذاتی از زمان تولد همراه آنها بوده است اما من کاملا رد میکنم این نظریه را و معتقد هستم که برای تبدیل شدن به یک شخصیت کاریزماتیک با داشتن تمرین کافی می توان به صورت اکتسابی (آموختنی) این علم را همانند باقی علم ها یاد گرفت. برای تایید نظریه خودم ۶ تمرین به شما می دهم تا با انجام آنها متوجه شوید که با کمی تمرین می توانید به یک شخصیت کاریزماتیک تبدیل شوید.

  1. یاد بگیرید که گوش کنید

نحوه صحیح گوش دادن

شاید به نظر مزحک باشد که یاد بگیرم که گوش کنم؟ مگه وقتی دیگران باهام حرف می زنند من چیکار میکنم؟!. کاملا درست هست اما منظور من از گوش دادن به روشی است که از ویژگی های افراد کاریزماتیک است. از الان با روشی که به تو می گویم به دیگران گوش کن:

  • قبل از اینکه کسی را ملاقات کنی، تمام ذهنیت های منفی او را در ذهنت پاک کن، این کار باعث می شود هنگام گوش دادن بدون تعصب به حرف هایش گوش کنی.
  • هنگام گوش دادن به صحبت های شخص مقابل، فقط به چشم ها و ابرو و بین دو ابرو نگاه کن. این کار باعث می شود شخص مقابل احساس کند بجز حرف های او به هیچ چیز دیگر توجه نمی کنید.
  • هرگاه احساس کردی به موردی را توضیح داد که برایش خیلی مهم است، سریع با سوال بگو {پس اینطور که فهمیدم….. درسته؟.} با این کار به او میفهمانی دارم با دقت کامل به حرف هایت گوش می کنم.
  • هرگز بین حرف های طرف مقابل، اگر کلمه ای اشتباه تلفظ کرد، اشتباهش را به او یادآوری نکن.

از این لحظه با روشی که به تو یاد داده ام به شخص مقابلت گوش کن، آنگاه متوجه می شوی چقدر از صحبت کردن با تو نسبت به دفعات قبل لذت بیشتری می برد. این همان احساسیت که افراد کاریزماتیک می خواهند تو از بودن در کنار آن ها احساس کنی.

۲- شمرده و آرام صحبت کن (واقعا این کار را بکن!)

آرام و شمرده صحبت کردن

ویژگی های افراد کاریزماتیک بعد از گوش دادن، این است که شمرده شمرده و آرام صحبت می کنند و از کلماتی مثل (ام، خبببب، راستشششش) کاملا خودداری میکنند. قبل از اینکه صحبت کنی چند ثانیه به سوالات زیر فکر کن بعد حرف بزن:

  • این حرف لازمه که بزنم؟
  • با گفتن این حرف، به هدفی که من و شخص مقابل میخواهیم، میرسیم؟
  • ممکنه این حرف در این شرایط واکنش منفی داشته باشه یا مثبت از سمت شخص مقابلم؟

۳- در زمان تنظیم شده شخص مقابل، لبخند بزنید

افراد کاریزماتیک سه زمان را به خوبی تشخیص و لبخند میزنند، اگر بتوانید این سه زمان را به خوبی تشخیص دهید و لبخند واقعی بزنید، توانسته اید در شخص مقابل احساس هیجان ایجاد کنید و این همان کاریست که رهبران و مدیران موفق دنیا به خوبی از پسش بر می آیند. اما زمان تنظیم شده چه زمانی است؟

پاسخ ساده است:

  1. زمان اول زمانیست که خود شخص مقابل لبخند می زند
  2. زمان دوم زمانیست که یک نکته مثبت در صحبت هایش پیدا میکنی
  3. زمان سوم زمانی است که یک نکته یا حرفی میزنی که احساس می کنی شخص مقابل تو از درون خوشحال شده است

۴- خم بودن کمر یعنی بی میلی و بی توجهی به دیگران!

نمی توانی یک ویژگی افراد کاریزماتیک را برایم بیاری که در آن خم بودن کمر، نشانه توجه و علاقه مندی به افراد مقابلت باشد. هیچوقت هنگام صحبت با دیگران ااجزه نده کمر خم کنید و شانه های خود را افتاده نشان دهید، اگر خسته هستید بهتر است به جایی تکیه دهید یا بر روی صندلی بنشینید و تکیه بزنید. خم بودن کمر به معنی این است که شما یک فرد سست و ناتوان هستید. آیا خود شما از اینکه با چنین افرادی رفت و آمد کنید خوشتان می آید؟! پس همیشه صاف بایست.

۵- سبک های انتقاد را به کار ببر

گاهی لازم است که از شخصی انتقاد کنیم اما ما ایرانی ها (از خارجی ها اطلاعی ندارم!) عادت داریم به یک روش از دیگران انتقاد کنیم(البته نه همه!) و این سبک همان رک گویی هست که گاهی باعث آزار شخص مقابل می شود هرچند نیت ما از انتقاد خیر خواهانه باشد. از روش های زیر برای انتقاد استفاده کن:

  • رک باش و انتقاد کن (سبک پیشفرض!)
  • پیشنهاد راه حل برای مشکل بجای بیان مشکل به تنهایی
  • ابتدا به صورت رک انتقاد کن و مشکل را بیان کن، سپس به شخص مقابل حق بده چنین رفتاری دارد و بعد یک راهکار برایش تجویز کن مثل یک پزشک (پیشنهاد من همین سبک است)

۶- نگو سلام، بگو سلام فلانی!

نحوه صحیح سلام کردن

بزرگی میگوید (Dale Carnegie) “نام یک فرد برای خودِ او، شیرین‌ترین نام و مهم‌ترین صدا به هر زبانی است”. ویژگی افراد کاریزماتیک این است که هنگام ملاقات بجای اینکه بگویند “سلام” می گویند:”سلام مثلا اصغر، خوشحالم الان میبینمت.” اگر باور نداری این روش چقدر می تواند تو را در دل شخص مقابلت جا کند، فقط سه بار وقتی او را دیدی با همین سبک به او سلام کن، هربار واکنش او را از روی صورتش بسنج.

6 تمرین عملی از ویژگی های افراد کاریزماتیک

تگ ها :   کاریزما
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده